Professori Kyösti Järvinen

Suvun ensimmäiseksi kunniajäseniksi kutsuttiin professori Kyösti järvinen 31.3.1869-31.3.1957,  hänen täyttäessään 80 vuotta vuonna 1949. Hän on osallistunut aktiivisesti sukuyhdistyksen toimintaan sen alusta lähtien.

Hän kertoi Vitikkalan viestin toimitukselle, että hän jo nuoresta pojasta lähtien on harrastanut kirjoittelemista, julkaisten ensimmäisen teoksensa 18 vuotiaana ranskankielestä suomennettu Totinen vapaus vuonna 1887. Kaikkiaan hän on julkaissut noin 80 teosta, joista ’best selleriksi’ nousi oppikirja Kauppaopin ja kauppaoikeuden alkeet. Järvisen teoksessa yrittäjäkutsumuksesta sai huomattavan sijan Kaarle Vitikkala, joka myös oli ensimmäisenä esitetty radiosarjassa ’oivallinen talonpoika’.

80 vuotispäiväjuhlissa tervehtijöitä oli toista sataa, sähkösanomia ja adresseja yhteensä kolmatta sataa.

Pitkän iän salaisuudeksi hän kertoo olleen säännöllisen elämä. Aamulla ylös kello 6 ja illalla nukkumaan kello 20. Pikkupojasta lähtien innokkaana voimistelijana hän vieläkin tekee aamulla sarjan voimisteluliikkeitä, jonka jälkeen peseytyy kylmällä vedellä.

Ei voi muuta kuin ihailla sukuyhdistyksemme ensimmäisen kunniajäsenen, sukuneuvoston ja sukutoimikunnan jäsenen, professori Kyösti Järvisen pystypäistä olemusta ja toivottaa hänelle hyvää jatkoa.

Lyhennelmä Aili Kallionimen artikkelista Vitikkalan viestissä nro 1.